Støvlerne
Motorcykelstøvler behøver hverken at være moderne eller at man skal kunne gå rundt i dem i timevis. Det vigtigste er, at de pakker dine fødder godt ind, helst op til skinnebenet.
Stålindlæg i sålen, tå- og hælkapper, tyk ankelpolstring – det sørger ikke ligefremt for komfort til gåture. Men har du en gang prøvet at have foden klemt ind under en væltet maskine, ved du at sikkerhedsudstyr bare er vigtigt.
- Støvlerne må dog alligevel ikke trykke eller gøre ondt. Så det gælder: Stig op på motorcyklen med støvlerne på og test køreholdningen.
- Til hverdags- og turkørere kan et udstyr med klimamembran anbefales.
- Snørestøvler kan godt give den sagkyndige rynker på panden på trods af ankelbeskyttelsen. For det første da der teoretisk er risiko for at hænge fast med løkken i fodhvileren. For det andet, fordi snørebånd hurtigt kan gå i stykker under en ulykke og støvlerne dermed ikke sidder fast. Så bruger du snørestøvler, skal snørebåndene stikkes ned i skaftet.
Skinnebensbeskytter
Ses meget tydeligt på sportsstøvler: den massive beskyttende plade til det følsomme skinneben.
Gearskiftepad
Oven på forfoden (se stort billede). Obligatorisk for næsten alle MC-støvler. Beskytter både støvlen og førerens fod mod trykmærker under et gearskifte.
Tilbehørs-tip
Loven giver os motorcykelførere næsten ubegrænset frihed til at bestemme, hvordan vi beskytter os mod kulde, fugt og eventuelle følger fra ulykker. Kun paragraf 21a i den tyske trafiklov ("Straßenverkehrsordnung") foreskriver, at vi "skal bruge en egnet beskyttende hjelm under kørslen".
Noget andet er situationen under den praktiske køreprøve. Her gælder, hvad der står i tillæg 7 til den tyske kørekortsforordning ("Fahrerlaubnisverordnung"): "Ved prøver af klasse A, A1, A2 og AM skal eleven bruge egnet beskyttelsestøj, bestående af en passende hjelm, handsker, tætsiddende MC-jakke, rygbeskytter (hvis ikke indbygget i MC-jakken), MC-bukser og -støvler med tilstrækkelig ankelbeskyttelse".