Motorcykel-siddeposition: kør afslappet og sikkert
Intet er så vigtigt for fornøjelsen ved motorcykelturen som en bekvem, afslappet siddeposition.
Kun hvis du sidder rigtigt, kan alle kørebevægelserne udføres hurtigt, præcist og uden større brug af kræfter.
- Op på tanken: der er to fordele ved at vælge en siddeposition langt fremme på sædebænken: for det første er kontakten med motorcyklen rigtig god. Du mærker maskinens reaktioner. For det andet bliver man ikke fristet til at støtte sig til styret, når man sidder tættere på det. Husk: styret skal bruges til at styre. Benene overtager trykket mod tanken.
- Lige ryg: at hænge som en våd sæk på motorcyklen, ser ikke kun åndsvagt ud, men blokerer også den nødvendige mobilitet i hoften, som skal bruges ved undvigelser. Så træk bækkenet frem og hold rygraden ret op ved hjælp af musklerne i maven og ryggen.
- Afslappede skuldre: nybegyndere trækker ofte skuldrene op om ørene, og musklerne i kæben er som regel også spændte. Det er et tegn på anspændelse og overanstrengelse. Anspændelsen koster ikke kun kræfter og koncentration, men også mobilitet og evnen til hurtigt at kunne reagere på trafikken. Her hjælper det kun at holde øje med dig selv: bider du tænderne sammen? Lukkes dine ører næsten til af skuldrene? Hvis ja, så lad skuldrene hænge bevidst, kæbemusklerne slappe af og reducer ikke mindst hastigheden, indtil du føler dig bedre tilpas.
- Albuer let vinklet: du kan ikke styre rigtigt med strakte arme. Så sørg også her for en afslappet holdning, så du hurtig og veldoseret kan styre maskinen.
Dan en linje
- Underarm, hånd og fingre danner en linje: dette er vigtigt for at kunne betjene gas, kobling og bremse hurtigt. Og det forebygger kramper. Prøv og drej evt. bremse- og koblingsgrebet lidt op eller ned.
Fodbalde på fodhvilerne
- Der er åbenbart motorcykelførere, som bruger deres fødder som "skråstillingssensorer" i sving: når støvlen sliber hen over vejen, er det skråt nok. Men det er ikke korrekt, og du ødelægger de flotte støvler. Og du kan faktisk også risikere at kvæste din fod meget og forårsage et styrt. Derfor skal fødderne være på fodhvilerne med fodbalden. Denne position har den yderligere fordel, at du kan støtte dig optimalt mod kørevind og ujævnheder i underlaget.