Historien om virksomheden Louis
Louis' udvikling er uløseligt knyttet til motorcyklens unikke succeshistorie med sin udvikling fra fremdrifts- og transportmiddel til liebhaverkøretøj og fritidsudstyr.
86 år med Louis ...
Detlev Louis udviklede i løbet af årtierne det lille motorcykel-reparationsværksted til at blive Europas største virksomhed for motorcykeltøj og tilbehør. Hans faste tro på motorcyklens store potentiale gjorde, at han blev ved. Også på tidspunkter, hvor mange andre måske syntes, at andre veje så mere lønsomme og enklere ud. Denne fremsynethed og hans iderigdom, hans mådeholdende adfærd og hans pålidelighed som handelspartner er bare nogle af de egenskaber, der skabte hans succes.
Vores virksomhed har nu eksisteret i 86 år. Der gemmer sig altså rigtig meget tradition hos Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH. Men for at kunne udvikle sig fra et lille motorcykelværksted i Hamborg til et internationalt handelshus og Europas førende, kræver det mere end bare tradition.
Vi følger en permanent vækststrategi. Et nøje udtænkt varesortiment med et fantastisk forhold mellem pris og kvalitet, en ung og moderne organisation, et stadigvæk effektivt logistikcenter og godt uddannede, engagerede medarbejdere er de bærende søjler i vores succes.
Opstart og visioner
Handlekraft, mærker og motorsport
Efter urolighederne omkring verdens økonomisk krise skrider motoriseringen langsomt men sikkert frem i Europa i 30'erne: Små motorcykler bliver overkommelige for personer med almindelig indkomst. De tohjulede oplever deres første opblomstring. Også motorcykelsporten tiltrækker flere og flere kredse af befolkningen.
På denne tid vokser den motorcykelbegejstrede Detlev Louis op i Hamborg. Allerede som 18-årig har han en BMW R51 500 ccm og deltager i sine første løb på den. Her lærer han Walter Lohmann at kende, der i 1938 åbner en motorcykelforretning i Hamborg.
Efter krigens afslutning leder de motorcykelforretningen i Rosenstraße 10 sammen under navnet Lohmann & Louis, som Detlev Louis overtager i 1946 som eneindehaver.
"Wirtschaftswunder" og ekspansion
Det første motorcykelboom
Efter grundlæggelsen af Forbundsrepublikken Tyskland giver det økonomiske opsving i Tyskland - "Wirtschaftswunder" - befolkningen en voksende velstand. Mange kan nu endelig få opfyldt ønsket om eget køretøj, og motorcyklen oplever et ægte boom. Detlev Louis har virkelig ramt plet med sin lille virksomhed: Handlen med nye og brugte køretøjer fra Heinkel og Adler florerer, og det samme gælder importen af maskiner fra BSA og AJS Matchless.
Motorcykel kontra bil
Småbiler blev i slutningen af 50'erne massekøretøjer, der var til at betale.
Forretningslokaler
Forretningslokalerne hos firmaet Louis i 1955 i Grindelalle 53 i Hamborg.
Reklame fra 50'erne
- Reklame for Castrol Olie
- Motorcykelboom takket være "Wirtschaftswunder": Heinkel 2-takts scooter
De glade tressere
Svære tider for motorcykelbranchen
Bilen afløser motorcyklen som massemotorisering, mange motorcykelproducenter må omstille sig. Nogle producerer kun motorcykler på 50 ccm eller går over til helt andre erhvervsgrene. Andre lukker forretningen for bestandigt. Med de rigtige produkter styrer Detlev Louis sin virksomhed igennem de "dårlige" år med succes.
Rentzelstraße 7
I 60'erne og frem til starten af 70'erne repræsenteres samtlige japanske motorcykelproducenter af tyske importører.
Det første Louis-katalog
Detlev Louis reagerer hurtigt på tidens tegn: I 1964 udgiver han det første postordrekatalog og leverer til den stadigt voksende kundekreds pr. post.
Detlev Louis tror fortsat på motorcyklen
Og allerede i slutningen af årtiet vil det vise sig, at han havde ret i sin optimisme: Ungdommen opdager motorcyklen igen under påvirkning af rock and roll-, beat- og hippiekulturen Og de japanske producenter leverer de helt rigtige maskiner: Moderne, hurtige og driftssikre.
De første Kawasaki-motorcykler importeres af Detlev Louis
Louis importerer nu også engelske Barbour- og MKS-beklædning og overtager i 1969 hovedimporten af Kawasaki-motorcykler.
* Ungdommen opdager MC'en igen – Nu handler det pludselig ikke længere om motorcyklen som transportmiddel, men om frihed på to hjul.
Gyldne tider starter for motorcykelbranchen
Medarbejdertal
I 1970 har virksomheden 10 medarbejdere, Günther Albrecht indtræder som medejer og bliver i 1977 direktør nr. 2. Samme år flytter virksomheden til større forretningslokaler i Hamborg, Süderstr. 129. Værksted, salg, reservedels- og postordrelager etableres på bygningens tre etager. Virksomheden føres nu som GmbH.
I dag beskæftiger Louis over 1.900 medarbejdere i Tyskland, Østrig og Schweiz, heraf er mere end 160 under uddannelse.
Fritid og livsstil
Det nye årti starter livligt og optimistisk. Voksende indtægter giver en øget efterspørgsel på konsumvarer - en mere poppet, løs tidsånd er glad for teknisk nytænkning af enhver art. Gyldne tider starter for motorcykelbranchen. Motorcyklen som fritidsudstyr bliver den helt store trend og bliver et vartegn for en glædesorienteret livsstil.
Som tysk Kawasaki-importør har Detlev Louis æren af at præsentere 900 Z1 for hele verden første gang på IFMA 1972.
Japanske producenter erobrer markederne
De fire japanske producenter Honda, Kawasaki, Yamaha og Suzuki erobrer verdens markeder og løbsbaner.
I 1972 har Kawasaki tydeligvis næsen fremme: 900 Z1 er nu den nye ledestjerne på motorcykelhimlen. Fra 0 til 100 km/t på kun 4,2 sekunder - Z1-900 er i lang tid "den hurtigste standardmotorcykel i verden".
Importforretning med beklædning og tilbehør
Med motorcykelsalget stiger behovet for beklædning og tilbehør også. Detlev Louis går også ind i importforretningen på disse områder.
1967 - Deal med Kawasaki; 1969 - Hovedimport; 1972 - IFMA verdenspremiere; 1996 - Forretning med køretøjer indstillet; 1990 til i dag - Importforretning med beklædning og tilbehør
Louis bliver hovedimportør for Kawasaki
Kawasaki søger en enkelt salgspartner for Tyskland og besøger med en tremandsdelegation i slutningen af 1967 en af de største motorcykelforhandlere i Tyskland: Detlev Louis.
Shopping hos Louis
Hurtigt, kompetent, venligt - og altid en oplevelse.
Süderstraße 83
Postordrekataloget er allerede vokset til 357 sider. Postordre- og filialforretningen har brug for større logistik-kapacitet. Derfor flyttes forretningen i Hamborg i 1985 til Süderstraße 83. Den store, toetagers motorcykelforretning med salg af beklædning, tilbehør og køretøjer på 2.400 m² er en sensation og bliver et mekka for motorcykelfagfolk fra hele Europa. I mellemtiden bruges der bred reklame i form af tillæg i fagtidsskrifterne - med succes. Postordren vokser, over 400 pakker forlader dagligt virksomheden.
Forretninger og logistik
Sejrsgangen fortsætter uformindsket for motorcyklen. I samme stil vokser forretningen med tilbehør og beklædning hos Louis. For at sikre nærheden til kunderne, åbner Louis i 1981 den første filial uden for Hamborg i Hannover. I slutningen af samme årti er der i alt 18 forretninger i hele Tyskland.
I 1990 trykker Louis postordrekataloget i et oplag på 120.000 eksemplarer. Nogle år senere sprænger oplaget milliongrænsen. Også omfanget og indholdet vokser parallelt med virksomhedsudviklingen.
Store planer og nye medier
Centrallager og administration
Det stigende antal nye filialer og produktsortimentet, der hele tiden fortsætter med at udvikle sig, gjorde det i 1989 nødvendigt at tænke nyt. I første omgang satses der i motorcykelbranchen på automatisering og lagerteknik - Europas mest moderne logistikcenter for motorcykeltilbehør og -beklædning er opstået.
1991
Første byggeafsnit på 1.000 m² kontor- og 5.800 m² logistikareal (G1), (G2), (G3) tages i brug.
1994 - 1998 - 2007
Flere byggeafsnit (G4), (G5) tages i brug.
2010
Det hidtil største byggeforetagende var opførelsen af et 10.000 m² stort pallehøjlager (G6).
2015
Med købet af et kontor- og lagerkompleks på en nabogrund (G7) det indtil videre seneste ekspansionsskridt. Dermed har Louis i dag over 50.000 m² til rådighed til administration, logistik og FunShop Allermöhe.
Hver dag op til 450 europaller varer og 7.000 bestillinger til forsendelse
Hos Louis ankommer der dagligt flere lastbiler fulde af varer fra hele verden. Det tager kun 20 minutter at køre fra havnen. Og der leveres også hver dag til filialerne med op til 450 europaller fulde af varer. Desuden forlader op til ca. 7.000 bestillinger fra postordre/nethandel hver dag Louis' centrallager. For at kunne håndtere den store vareomsætning, har man hos Louis investeret i en topmoderne lagerhåndteringsteknik.
Dette afgørende skridt gør Louis i stand til at udlevere hver modtaget ordre i løbet af 24 timer. Postordre-/netbestillinger når dermed inkl. postleveringstid som regel frem til kunderne blot 2 hverdage efter ordreafgivelsen - ofte endda allerede den følgende dag! Levering til filialerne sker i løbet af natten og giver dermed det størst mulige lager af varer på stedet. Denne høje standard har Louis kunnet opretholde siden midten af 1992 - altså i mere end 20 år.
Louis bliver førende på markedet
På det genforenede tyske motorcykelmarked fortsætter udviklingen med at gå opad. Filial- og postordre-/nethandel udvikler sig eksplosivt. Forretningen med beklædning og tilbehør har for længst overhalet salget af motorcykler. Louis trækker sig derfor som konsekvens i 1996 fra handlen med køretøjer.
OnlineShop
I 1997 går Louis' onlineshop i luften og bliver straks den mest besøgte motorcykelhjemmeside i Tyskland.
1998 sætter Louis' GIGAStore i Berlin nye standarder
Også på filialområdet har tingene ændret sig. I 1998 sætter den nye Louis GiGAStore i Berlin nye standarder - på mere end 1.700 m² åbner en kæmpestor "verden fuld af oplevelser" med alt inden for motorcykler dørene for de besøgende. I hele Tyskland omdannes en lang række Louis-filialer til større, mere rummelige, nyudformede "MEGASHOPS" og "GIGAStores". I 1999 driver Louis 47 butikker.
Kompetence, service, Europa
Det 21. århundrede betyder afslutningen på den konstante vækst inden for motorcykelbranchen. Internetboblen og finanskrisen efterlader sine spor. Men hos Louis fortsætter væksten dog løbende - især fordi virksomheden rettidigt fastlægger den fremtidige kurs.
Kompetence og kvalifikation til kundeservice
I 2002 grundlægges Louis Akademiet i Hamborg, et dengang unikt uddannelsesinstitut til uddannelse af medarbejderne. Her mødes kolleger fra alle filialer, udveksler erfaringer, lærer nye produkter at kende, opnår teknisk knowhow. Men de lærer først og fremmest at være rådgivere, der vækker begejstring hos kunderne med deres kompetence og lidenskab.
Onlineshoppen bliver international
Louis engagerer sig også mere og mere i det europæiske udland. Onlineshoppen er i den forbindelse det vigtigste værktøj. Overskuelige og udførligt afbildede varebeskrivelser, ofte endda i 3D-animation, filmunderstøttede produktpræsentationer, top-aktuelle tilbud, mærkeshops i "Look and feel" for det enkelte label og naturligvis hurtige indlæsningstider gør besøget til en oplevelse for kunderne.
Siden sommeren 2010 har hele onlineshoppen også været på engelsk. Men det er kun starten ...
Onlineshop
Over 55.000 produkter.
Hjelmrådgiver
Hjælper dig med at vælge den rigtige motorcykelhjelm.
Bike-database
Tekniske data for mere end 3.700 køretøjer - gratis!
Mærkebutikker
Målrettet søgning efter produkter af bestemte mærker.
Dokumenter
Hent over 50.000 dokumenter direkte i onlineshoppen.
Relancering af Louis Onlineshop
I 2014 blev Louis-onlineshoppen revideret fuldstændigt. Det betød nye søge- og filtreringsmuligheder, den er nu endnu mere overskuelig og hurtigere og understøtter frem for alt også smartphones. På den måde er der næsten ingen grænser for vores kunders shopping-oplevelse.
På trods af pandemien fortsætter væksten
Da en ny corona-virus spredte sig i Asien i begyndelsen af 2020, begynder de første alarmklokker at ringe hos Louis. Lagrene genopfyldes så hurtigt som muligt for at være forberedt på mulige leveringsfejl. Trods de midlertidigt lukkede filialer kommer Louis gennem de to pandemiår uskadt og med alle ansatte. Held i uheld: Da ferierejser ikke er mulige, investerer mange kunder i motorcyklen som hobby. Men også den nye mulighed for indehavere af et bilkørekort (kategori B) at køre motorcykler og scootere med en motorkapacitet på op til 125 ccm, lokker mange nye kunder til Louis.
Pandemien bringer en rivende udviklingen i virksomhedens postordresalg. Inden for to år kan Louis udvide sin logistikkapacitet betydeligt. Ikke desto mindre er filialerne fortsat den vigtigste søjle i virksomheden. Fire nye lokationer og yderligere fire flytninger til større lokaler dokumenterer også væksten i den stationære detailhandel.
Så organisationen kan følge med væksten og de nye arbejdsformer – nøgleord hjemmekontor – mange arbejdsgange inden for administration og logistik er under ombygning og nye softwaresystemer implementeret.
Onlineshoppen taler nu også polsk og dansk. Flere landeshops er på tegnebrættet.
Ledelsen - fra 1938 til i dag
Fremtidssikring
For at sikre virksomhedens fremtid, beslutter Ute Louis, som er enke efter virksomhedens grundlægger, sig for at betro dennes livsværk til Warren Buffett. Den velanskrevne investor påskønnes i hele verden for sin langsigtede tankegang og handlemåde. I 2015 overtagersDetlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH af Buffetts holdingselskab Berkshire Hathaway. Louis pysyy uuden omistajan alaisuudessa itsenäisenä yrityksenä, jonka toimitusjohtajat ovat Joachim Grube-Nagel, Sven Karlstedt ja Christian Meierhans.