MC-transport: Vil du køre selv eller have din MC op at køre?
Det er sjovt at køre MC - for det meste. Men hvem vil f.eks. spilde de første 800 kilometer af ferien på at køre på øde motorveje mellem Hamborg og München, før de længe ventede bjergtoppe i Alperne viser sig i horisonten? Her viser vi dig, hvilke transportmuligheder du kan anvende til din MC, og hvad du skal være opmærksom på.
Transport med dit eget køretøj
For den gennemsnitlige MC-kører er der egentlig kun to muligheder, hvis føreren selv vil transportere sin MC: I en transporter eller på en anhænger.
Begge har deres fordele og ulemper. Hvad der er det bedste for dig, afhænger af dine personlige krav.
I en transporter
Du skal selv anskaffe dig en transporter, og det betaler sig sikkert ikke, hvis du kun skal bruge den en gang om året til ferieturen. Men skal det absolut være en kassevogn eller bus, skal du være opmærksom på længden på ladet og højden på døråbningen - for din maskine skal kunne komme ind.
Hvis målene ikke er store nok, bliver du f.eks. nødt til at afmontere kåbeglasset eller sidespejlene. Husk at kontrollere og anskaffe dig det relevante værktøj til motorcyklen.
Det relativt høje lad kræver i visse tilfælde en bueformet opkørselsrampe, så motorcyklen ikke lander på "maven".
Tip: Nogle biludlejere tilbyder transportere med specialudstyr.
• Op til 3,5 t godkendt totalvægt ingen hastighedsbegrænsning
• Mere handy end med anhænger
• Optimal beskyttelse mod vind og vejr samt tyveri
• Høj lastflade
• Benzinlugt i bilen (hvis der ingen skillevæg er)
• Ofte for lille bredde (til to maskiner)
• Dyr som bil nr. 2
Fastspænding i transporter
Lastrummet skal altid være udstyret med stabile fastgøringsringe (min. 4 pr. MC) til remmene og fastforankrede forhjulsstøtter. Fastgøringsringe i bilens bund egner sig bedst, så du kan trække godt til i fjedrene. Fastgøringsskinner i siden anvendes til også at opfange kræfter på tværs.
På anhænger
Har du en personbil med anhængertræk? Så står du over for det svære valg. For anhængerne findes i vidt forskellige vægtklasser, størrelser og konfigurationer. Også her gælder den gamle sætning: Det afhænger af dine behov. Har du ikke så meget plads derhjemme, kan en sammenklappelig anhænger være en god ide. Nem læsning er specialet for vipbare eller sænkbare anhængere. På lange strækninger sparer en anhænger med godkendelse til 100 km/t dig for både tid og dårlige nerver. Der skal under alle omstændigheder også altid være stabile fastgøringsringe (min. 4 pr. MC) på anhængeren til remmene og fastforankrede forhjulsstøtter.
Fastspænding på anhænger
Motorcyklen skal stå således på anhængeren, at den tilladte støttelast for anhængertrækket er udnyttet, men ikke overskrides.
Til stabilisering i længden skal de forreste remme trækkes fremad, og de bageste trækkes bagud.
Hvis det ikke kan gøres på andre måder, kan skemaet også vendes om. Så bliver fastspændingen ganske vist sværere, fordi man ikke kan trække parallelt med fjederbevægelsen.
Tip 1:
Tænk på, at du med et kørekort i klasse B kun må køre med bil og anhænger med en tilladt totalvægt på 3.500 kg.
Tip 2:
Det kræver en vis øvelse at køre med anhænger. For nybegyndere kan et kursus derfor anbefales (f.eks. hos ADAC).
• Variabelt udbud
• Lav lastflade
• Motorcyklen er frit tilgængelig fra alle sider
• Maks. 100 km/t på motorvej, 80 km/t på landevej
• Ved åben konstruktion ingen vejrbeskyttelse
• Maskiner skal også sikres mod tyveri
• Kræver parkeringsplads, når den ikke er i brugzt wird
Andre lande, andre hastighedsgrænser:
Hvor hurtigt du må køre med din anhænger, kan du se her:
Din nye MC-anhænger
MC-anhængeren FOR-ONE er en ægte revolution inden for læsning og opbevaring. Perfekt designet til transport af din motorcykel. Den er konstrueret, så du kan læsse og losse uden hjælp. Uden brug af opkørselsrampe.