Opklodsning af MC med MC-løftere
MC-løftere er nogle af de bedste opfindelser, vi har set, siden mennesket begyndte at skrue på motorcyklen. Det gælder bare om at have den rigtige.
Bemærk: Videoerne er på tysk.
- Løftebuk - grundlæggende viden
- Anbringelse direkte på baghjulssvingarmen
- Anbringes på prismerullerne i baghjulssvingarmen
- På enkeltsvingarmen
- Centralløfter
- Sakselift
- Løftebord
- Chopperløfter
- Løfter til svingarmsaksel
- Centralstander
- Motocrossløfter
- Frontløfter
- Spindelstander
- Forløfteropsats til basisbagløfter
- Forvippeopsats til basisbagløfter
- Front-radialadapter/pin-indtag til basis-bagløfter
- Anvendelsestips til begyndere
Løftebuk - grundlæggende viden
De MC-kørere, hvis MC er udstyret med en central støttefod, er heldige. Desværre undlader MC-producenter denne hjælpsomme komponent på mange modeller. Det kan være for at spare vægt, fordi den centrale støttefod ville være i vejen for andre komponenter, som f.eks. udstødningssystemet eller ganske enkelt af økonomiske årsager. Alle motorcykler har dog ind imellem brug for at blive klodset op, f.eks. for at aflaste dækkene om vinteren, når motorcyklen ikke er i brug og holde motorcyklen lodret. Eller når der skal udføres kædepleje, servicearbejde og reparationer. I det følgende viser vi dig, hvordan du kan få din maskine fri af gulvet uden den centrale støttefod.
For at løfte din MC på en stabil måde, tilbyder Louis-sortimentet en lang række forskellige MC-løftere. Det gælder altså i første omgang om at finde en løfter, der i form og belastningsevne passer til din MC og som opfylder dine behov.
De tre grundtyper adskiller sig ved, hvor på motorcyklen de anbringes:
- ved baghjulet
- centralt midt
- på motorcyklen eller ved forhjulet
Baghjulsløfter
Som navnet allerede antyder, får du med denne løftertype baghjulet i vejret. Den er dermed en egnet kandidat ved kædepleje og afmontering af baghjulet, men ikke ved afmontering af svingarmen. For det er netop her næsten alle baghjulsløftere anbringes.
Anbringelse direkte på baghjulssvingarmen
Krav: passer til alle konventionelle, lige kasse-, rund- eller ovalrørssvingarme · ikke egnet til enkeltsvingarme, trekantsvingarme ("softtail"-cruisersvingarm) eller kraftigt hældende svingarme eller svingarme, der dækkes af udstødningssystemet · Nummerpladen må ikke sidde uhensigtsmæssigt, for løfteren skal kunne anbringes uden problemer ved opklodsning · Bremsekablet må ikke komme i klemme, læg det evt. til side.
Fordel: billig · Kan anvendes på mange modeller.
Anbringes på prismerullerne i baghjulssvingarmen
Krav: passer kun til svingarme, der er udstyret med montagegevind til prismeruller i siden (primært udbredt på sportsmaskiner og naked bikes). For at bestille de rigtige prismeruller, skal det nødvendige gevind findes.
Fordel: præcis, sikker opklodsning · Skåner lakken på svingarmen.
På enkeltsvingarmen
Krav: motorcyklen skal være udstyret med en enkeltsvingarm med hulboret bagaksel, hvor der tilbydes en egnet adapter til løfteren.
Fordel: præcis, sikker anbringelse.
Centralløfter
Dette er den ideelle løftertype til aflastning af begge dæk samtidigt, fordi den anbringes lige under maskinens tyngdepunkt. På den måde kan man på bagenden også afmontere svingarmen eller fjederbenet og foran gaflen. Desværre er kun få motorcykler bygget således, at en centralløfter er sikker at anvende. Desuden skal den som anbringelsespunkt f.eks. bruge stabile stelunderstøtninger eller et fladt, vandret oliekar. Udstødningsmanifold eller kåbedele vil blive beskadiget af vægten fra maskinen eller straks blive trykket i stykker.
Sakselift
Krav: tilgængelige stelunderstøtninger, som løfteren kan anbringes på i området under motoren. Hænger udstødningen i siden under stelunderstøtningerne, kan der evt. anvendes adaptere.
Fordel: pladsbesparende løfter, som alt efter motorcyklen og anbringelsespunktet kan bruges til at løfte både for- og baghjulet fra gulvet lidt længere fremme eller bagude · Mulighed for afmontering af svingarm · Flot løsning til choppere og cruisere, hvor der ikke kan anvendes baghjulsløfter · Præcis op- og nedkørsel af MC'en ved hjælp af gevind · Mulighed for valg af arbejdshøjde.
Løftebord
Krav: tilgængelige stelunderstøtninger, som løfteren kan anbringes på i området under motoren. Hænger udstødningen i siden under stelunderstøtningerne, kan der evt. anvendes adaptere.
Fordel: pladsbesparende løfter, som alt efter motorcyklen og anbringelsespunktet kan bruges til at løfte både for- og baghjulet fra gulvet lidt længere fremme eller bagude · Mulighed for afmontering af svingarm · Flot løsning til choppere og cruisere, hvor der ikke kan anvendes baghjulsløfter · Præcis op- og nedkørsel af MC'en ved hjælp af gevind · Mulighed for valg af arbejdshøjde.
Chopperløfter
Krav: tilgængelige stelunderstøtninger, som løfteren kan anbringes på i området under motoren. Hænger udstødningen under stelunderstøtningerne, kan denne løfter ikke anvendes.
Fordel: meget pladsbesparende og billig løfter, som alt efter MC og anbringelsespunkt kan anvendes til at løfte både for- og baghjulet fra gulvet lidt længere fremme eller bagude · Mulighed for afmontering af svingarm.
Løfter til svingarmsaksel
Krav: hulboret svingarmsaksel forefindes på stellet, som der findes en passende adapter til.
Fordel: perfekt løfter til sportsbikes · Sikker stabilitet · Lakerede dele skånes · Perfekt adgang til baghjulet · Fjederben kan afmonteres.
Centralstander
Krav: hulboret svingarmsaksel forefindes på stellet, som der findes en passende adapter til.
Fordel: professionel løfter til arbejde på sportmaskiner og naked bikes · Meget sikker stabilitet · MC'en kan tippes frem eller bagud, så man altid kan opnå den ideelle arbejdshøjde · Meget sikkert, hurtigt løft ·Lakerede dele skånes · Perfekt adgang til baghjulet · Gaflen kan afmonteres fuldstændig · Giver mulighed for rangering.
Motocrossløfter
Krav: løfteren egner sig til lette terrængående motorcykler eller supermoto-maskiner med stelunderstøtninger eller stabile motorbeskyttelsesplader.
Fordel: den perfekte hjælper, når der hurtigt skal skiftes dæk eller fjederelementer: Let, mobil, robust, til værkstedet eller pitten · Let at håndtere: anbring løfteren midtfor under motorcyklen, løft den ved hjælp af fodpedalen og lås med sikringsstiften.
Frontløfter
Ved løft af forhjulet findes der to egnede anbringelsespunkter: styrrøret og gaffelfødderne.
Tilstrækkelig ved afmontering af forhjulet: løfteranbringelse ved gaffelfødderne. Sidstnævnte løftervariant er absolut tilstrækkelig, når det gælder afmontering af forhjulet eller hvis du vil udføre arbejde på bremseanlægget. Men skal gaflen afmonteres, skal anbringelsen dog være ved styrrøret under gaffelbroen.
OBS!: alle frontløftere skal først anbringes, når bagenden allerede er fikseret ved hjælp af en løfter!
Spindelstander
Krav: hult styrrør (styreskaft) tilgængeligt nedefra eller adapter, der passer til det enkelte køretøj. Tilhørende adaptere til styrrøret skal bestilles separat enkeltvis.
Fordele: meget sikker og stabil, men skal altid anvendes sammen med en bagløfter · Forhjul og gaffelben kan afmonteres · Passer også til mange køretøjer med frontkåbe, der går langt ned · Kontrolleret løft med gevind hjælper med at undgå skader på kåben · Mulighed for valg af arbejdshøjde · Der kræves ikke stort frirum foran forhjulet ved anbringelse af løfteren.
Forløfteropsats til basisbagløfter
Krav: hult styrrør (styreskaft) tilgængeligt nedefra. Tilhørende adaptere til styrrøret skal bestilles separat enkeltvis · Passer også til mange køretøjer med frontkåbe, der går langt ned · Der kræves lidt frirum foran forhjulet for at løfteren kan anbringes · Også denne frontløfter skal altid anvendes sammen med en bagløfter.
Fordele: billigt supplement til basis-bagløfteren · Forhjul og gaffelben kan afmonteres.
Forvippeopsats til basisbagløfter
Krav: kan anbringes ved gaffelfødderne på næsten alle forhjulsgafler. Gør det dog ikke muligt at afmontere gaffelbenene.
Fordele: billigt supplement til basis-bagløfteren · Nemt løft af forenden for afmontering af hjulet eller til opklodsning for vinteren.
Front-radialadapter/pin-indtag til basis-bagløfter
Krav: passer kun til forhjulsgafler, der har olieaftapningshuller forneden eller som har radialmonteret bremsekaliber med stabil, lang støtte · Giver ikke mulighed for afmontering af gaffelbenene."
Fordele: billigt supplement til basis-bagløfteren · Nemt løft af forenden for afmontering af hjulet eller til opklodsning for vinteren.
Anvendelsestips til begyndere
Anvendelse af MC-løftere kræver et vist håndelag. Løftet bliver mere sikkert, hvis en venlig hjælper trækker motorcyklen op fra sidestøttebenet, så den står lodret og løfteren lettere kan anbringes og hele molevitten ikke skrider. Et godt alternativ til den hjælpsomme kammerat er en mobil forhjulsstander. Skub den ind under - og færdig. Så har man begge hænder fri til baghjulsløfteren.
Bemærk: Sørg også for, at underlaget er fast, plant og relativt glat. Ellers kommer motorcyklen ikke til at stå sikkert. Vær forsigtig, når du anbringer løfteren. For du vil da ikke ridse din smukke MC, vil du?
Louis Teknikcenter
Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.
Bemærk!
Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.
Vi takker for din forståelse.