Gode råd ved køb af brugte motorcykler
Lille budget, store drømme? Hvad med en brugt motorcykel? Her finder du gode råd ved køb af brugt MC.
Hvad skal du være opmærksom på ved køb af brugt MC
Markedet for brugte motorcykler er stort og til tider temmelig uoverskueligt. Og ikke alle tilbud holder, hvad sælgeren lover. Her fortæller vi dig lidt om, hvad du skal passe på ved køb af brugt MC.
Man behøver ikke altid købe nyt – hvis man vil spare penge, er på jagt efter en bestemt variant af en model eller en bestemt klassiker eller specialbygget MC, kommer man ikke uden om det private marked for brugte motorcykler. Selv aktuelle modeller ligger oftest allerede efter et år væsentligt under den nye pris og fås ofte i perfekt stand.
På jagt efter brugt MC
Udbuddet er virkelig bredt – med lidt tålmodighed burde alle faktisk kunne finde deres drømme-MC. Træf derfor ikke overilede beslutninger om at købe, selvom du har set dig "blind" på et tilbud. Men giv dig god tid, og undersøg tingene grundigt. Og vent med at købe, til du virkelig føler dig sikker. Og skulle det ske, at der er en anden, der kommer dig i forkøbet, så slap bare af; der vil komme mange andre muligheder!
Især på ældre motorcykler er det vigtigt at undersøge, hvad man får for pengene og om ens egne tekniske evner slår til, når der skal udføres nødvendigt reparationsarbejde, for ellers bliver det hurtigt for dyrt. Gør dig klart på forhånd, hvad du søger: "bare noget til at køre på", "god brugt stand", "særligt udstyr", "perfekt original stand", din "specialfremstillede drømme-MC" eller en "basis-MC" til dit eget ombygnings-/restaureringsprojekt.
Overvej under alle omstændigheder, hvilke reparationer, der ikke er til at komme uden om ved købet, og hvor dyre eventuelle ønskede ændringer bliver.
En MC, der både hvad angår udseendet og det tekniske kun er "nogenlunde", er med sikkerhed ikke noget godt grundlag for din "drømme-MC". Her bør enten en virkelig overbevisende teknik eller et virkelig ønskværdigt udseende lokke – eller man skal helt fra start være klar over, at tilbuddet er virkelig godt og at en komplet nyopbygning derfor muligvis "betaler sig". Men her skal du være ekstra forsigtig: næsten alle nyopbygninger bliver dyrere end planlagt.
Besigtigelse og prøvetur
Afstem dine grundlæggende forventninger allerede før besigtigelsen, og tag gerne en kyndig ledsager med – to par øjne ser altid mere! Selvom du så bare er på udkig efter en komponentholder til et projekt, er det altid en fordel, hvis du kan få en prøvetur, før du køber.
Man kan ikke finde alle fejl, når MC'en holder stille (f.eks. et hakkende manuelt gear, trukne bremseskiver, et stel, der har tendens til pendulbevægelser ved tophastighed etc.). Her skal du også altid kontrollere, om ejendomsdokumentationen er forelagt korrekt, stel- og motornumre er ægte, om der er udført svejsearbejde på stellet, der ikke er godkendt af nogen kontrollant, om ombygningsdele har godkendelse eller i det mindst kan TÜV-godkendes individuelt. Har køretøjet været fri for uheld? Er der nogen tegn på uheld? Er der slebet noget af på kåben eller stellet? Bekræfter sælgeren skriftligt, at MC'en har været fri for uheld?
Markedspriser finder du i den aktuelle udgave af den tyske "Schwacke-liste over motorcykler" for modeller med en alder op til 10 år. Ældre MC'er betragtes som liebhaverstykker – her skal det almindelige prisniveau findes i de relevante tidsskrifter eller på portaler for brugte motorcykler på internettet. Selvom MC'er, der handles privat, som regel er billigere i anskaffelse, bør først og fremmest interesserede med ringe teknisk kendskab alternativt prøve at undersøge tilbud fra forhandlere.
Godt at vide: opstår der inden for de første seks måneder efter købet et større teknisk problem, kan det vurderes som en mangel, der har været eksisterende lige siden overdragelsen. Derefter skal køberen dokumentere, at manglen allerede var til stede ved overdragelsen. Derfor kontrollerer forhandlere oftest deres brugte motorcykler før salget og yder derudover mere sikkerhed i forhold til et privatkøb.
Hos en forhandler eller hos en privat?
Selvom MC'er, der handles privat, som regel er billigere i anskaffelse, bør først og fremmest interesserede med ringe teknisk kendskab alternativt prøve at undersøge tilbud fra forhandlere. Hos en professionel forhandler gælder det lovbestemte ansvar for fejl og mangler på et år. Det gælder også, selvom forhandleren giver en ekstra brugt-MC-garanti.
Det skal også afklares, om forhandleren hæfter for sin egen motorcyklen som led i sit erhverv eller tilbyder en motorcykel på ordre af en privat ejer. Selvom forskrifterne sikrer, at maskinerne kontrolleres grundigt forinden, kan blind tillid alligevel ikke anbefales. En god prøvetur er under alle omstændigheder en god idé.
Bagsiden af den forbrugervenlige lovgivning: ældre og billige maskiner finder man sjældent hos en forhandler, for sådanne salg er forbundet med for stor risiko for ham.
Købskontrakt
Bliver købet aftalt, anbefales det at lave en omhyggeligt udformet købskontrakt, især, hvis køretøjet skal afhentes på et senere tidspunkt. Aftal betalingsbetingelserne nøje og omfanget af købet (tilbehør, reservedele etc.) Noter kilometerstande, gennemgange af motoren etc., og sørg for at få udleveret servicedokumenterne eller andre dokumenter. Bed om farvekoden ved speciallakeringer – det gør arbejdet lettere ved senere lakreparationer.
I serviceområdet på www.louis-moto.dk kan du finde et eksempel på en købskontrakt og også en omfattende tjekliste, som du kan udskrive. Tjeklisten (overordnede punkter: besigtigelse ved stilstand, prøvetur og papirer) vil hjælpe dig med at opdage fejl og mangler på det tilbudte køretøj og huske dem. Den kan anvendes som grundlag i den afsluttende kalkulation af omkostningerne.
Sammenlign stelnummeret grundigt
Og helt til sidst: sammenlign stelnummeret grundigt (evt. også motornummeret) på køretøjets papirer, købskontrakten og køretøjet.
Sådan genkender du et importkøretøj
Passer de oplistede reservedele med den samme typebetegnelse (f.eks. SC 50, Honda Fireblade) ikke på dit køretøj, kan det skyldes, at dit køretøj er et importkøretøj (også kaldt "gråt køretøj").
Importkøretøjer har evt. andre lygter eller dæk, der ikke fås på det europæiske marked og derfor skal ombygges. Bemærk: også motorcykler til det europæiske marked er ikke tilladt i Tyskland, da de ikke overholder den tyske færdselslov, f.eks. forlygter til kørsel i venstre side af vejen. Læs mere om dette emne i vores tip Eftersyn og EU-lovgivning.
Importkøretøj
Finder du i køretøjets papirer under kodenumrene til 2.2 (i de gamle papirer under 3) kun nuller, er der tale om en "grå" model.
Køretøj til det europæiske marked
Finder du i køretøjets papirer under kodenumrene til 2.2 (i de gamle papirer under 3) et flercifret nummer (0-9), er der tale om et køretøj fra det europæiske marked!
Louis Teknikcenter
Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.
Bemærk!
Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.
Vi takker for din forståelse.