Forårskontrol på motorcyklen
At få motorcyklen i gang om foråret kræver ikke de store anstrengelser, hvis bare den er blevet sendt i vinterhi om efteråret med afmonteret batteri, en fuld tank og tømte karburatorer.
Bemærk: Videoerne er på tysk.
- Tjekliste til sæsonstart – sådan er det gjort
- 01 – Rengør motorcyklen
- 02 – Genoplivning i opladeren
- 03 – Kontroller lys
- 04 – Mål mønsterdybde
- 05 – Udskiftning af bremsevæske
- 06 – Kontroller gaffelolietætningerne
- 07 – Kontroller tændrør
- 08 – Fjern vinterskidt
- 09 – Fjern rust
- 10 – Olieskift
- 11 – Rengør drivkæden
- 12 – Kontrol af remspænding
- 13 – Kontrol af kardanoliestand
- 14 – Fastgør udstødningssystemet
- 15 – Undersøg forgaflen og den bageste støddæmper
- 16 – Kontrol af spil i gas- og koblingstræk
- 17 – Kontroller skruerne
- 18 – Er der væske nok i kølevæskebeholderen?
- 19 – Undersøg mulige lækager
- 20 – Smøring af låse med låsecylinderspray
- 21 – Juster dæktrykket
- 22 – Fjern harpiks fra karburatorens dyser
- 23 – Prøvekørsel
- Vores anbefaling
Udførelse af forårskontrol
Fik du investeret lidt tid i din MC i efteråret, og sendt den i vinterhi med afmonteret batteri, fyldt tank og tømte karburatorer? Så vil du til foråret ikke få de store problemer med at få din "baby" til at se godt ud igen og få den op at køre.
Tjekliste til sæsonstart – sådan er det gjort
01 – Rengør motorcyklen
Blev udstødning og motorblok konserveret med et lag finolie før vinterpausen, tørres det grundligt af og en evt. olieholdig klud fjernes fra lyddæmperne. Blev motorcyklen beskyttet med konserveringsmiddel, er det meget vigtigt, at bremseskiverne rengøres grundigt med bremserens. Også fodhvilere og håndgreb skal være fri for smøremiddel.
02 – Genoplivning i opladeren
Batteriet, der (forhåbentlig) har overvintret i kælderen, kan fjernes fra opladeren. Efter monteringen af batteriet fastgøres først plus og derefter minuskablet. Derefter får polerne lidt polfedt. Udluftningsslangen må ikke udsættes for knæk (sidstnævnte bortfalder ved vedligeholdelsesfrie batterier).
"Glemte" du batteriet i køretøjet, er det nødvendigt at afmontere det (løsn minuskablet først) for at genoplive det i opladeren.
Ved standard-syrebatterier kontrollerer man niveauet og supplerer med demineraliseret vand. Ved vedligeholdelsesfrie batterier er dette naturligvis ikke nødvendigt. Yderligere oplysninger findes i vores gør det selv-tip Batteri.
Optager batteriet ikke længere tilstrækkelig ladning, fordi det er blevet dybdeafladet i løbet af vinteren og fordi cellerne er mere eller mindre kraftigt sulfateret, kommer man ikke uden om en nyanskaffelse...
03 – Kontroller lys
Horn og lys skal virke (nær-, lang-, bremse-, baglys, nummerpladelys, indikatorlamper, blinklys).
04 – Mål mønsterdybde
Dækkene må ikke være for gamle, møre eller være slidt uensartet/kantet. Du kontrollerer dækprofilen med en profildybdemåler. 1,6 mm er absolut slitagegrænse. Men for at opnå sikker kørsel selv i regnvejr bør der fra 2 mm profildybde allerede planlægges et nyt.
Produktionsdatoen kan i øvrigt læses på dækket. Står der f.eks. 4908, er det fremstillet i uge 49 i 2008.
05 – Udskiftning af bremsevæske
Hvert andet år skal bremsevæsken udskiftes, for selv i et lukket system optager bremsevæsken med tiden vand og et sikkert bremsetrykpunkt er ikke garanteret. Du kan læse mere om dette i vores gør det selv-tip Bremsevæske - grundlæggende viden.
Også bremseklodserne skal her ved sæsonstart holdes langt væk fra deres slitagegrænse. Yderligere oplysninger findes i vores gør det selv-tip Bremsebelægninger.
06 – Kontroller gaffelolietætningerne
Gaffelsimmerringene skal kontrolleres for, om de stadigvæk holder tæt. Ved olieutæthed skal simmerringene udskiftes. I den forbindelse udskiftes gaffelolien også. Sæsonstarten er et godt tidspunkt til dette.
Ellers gælder udskiftningsintervallerne fra producenten af køretøjet (se Gør det selv-tippet Gaffeltætningsringe).
07 – Kontroller tændrør
Tændrørene skal udskiftes for hver ca. 10.000 km, papirluftfiltre efter ca. 10-18.000 km (se serviceoplysninger fra producenten af køretøjet). Også tændrørshætter bliver for gamle og kan blive kilde til fejl - en forebyggende udskiftning beskytter mod uheld.
08 – Fjern vinterskidt
Kontrollér nu igen, om der rundt omkring på motorcyklen i løbet af vinteren ikke har udviklet sig problemer, som du skal til bunds i. Glemte du det før vinterpausen, skal du smøre grebene og alle leddene grundigt.
09 – Fjern rust
Rustpletter fjernes med slibepapir eller en stålbørste, grundes med rustbeskyttelsesfarve og lakeres i motorcyklens farve, f.eks. med duppe- eller spraylak. Rust på kromdele fjerner man med krompudsemiddel, "udbrud" på blank aluminium med AluMagic.
10 – Olieskift
Hvis du ikke fik udført olie- og filterskift i efteråret, bør du virkelig ikke udskyde det længere (se Gør det selv-tippet Olieskift). Og husk altid: kontrollér oliestanden.
11 – Rengør drivkæden
Drivkæden skal renses, have ny spray og kontrolleres for korrekt spænding. Efterspænd evt. kæden iht. oplysningerne fra producenten. Du kan læse mere om dette i gør det selv-tippet Kædepleje.
12 – Kontrol af remspænding
På motorcykler med remtræk skal du sørge for, at remmen er ren, og at der ikke har samlet sig sand eller småsten i remmen. Den kan rengøres med en blød børste. Kontrollér remspændingen iht. oplysningerne fra producenten, og indstil den evt.
13 – Kontrol af kardanoliestand
På køretøjer med kardan skal du tjekke oliestanden. Fyld evt. efter med korrekt kardanolie.
14 – Fastgør udstødningssystemet
Udstødningssystemet samt dets forbindelser skal sidde godt fast og være tætte. Utætheder kan fremkalde skader på katalysator og lyddæmper.
15 – Undersøg forgaflen og den bageste støddæmper
Kontrollér, om forhjulsgaffel og baghjulsstøddæmpere har god affjedring både ind og ud, og også dæmper og ikke har eftervip. Du skal i den forbindelse også kontrollere, om en smørefilm et eller andet sted antyder utætheder.
16 – Kontrol af spil i gas- og koblingstræk
For at kontrollere spillet på gas- og koblingstræk skal du langsomt flytte styret helt mod venstre og højre. I alle styrets stillinger skal der være spil i gashåndtag og koblingsgreb.
17 – Kontroller skruerne
Kontrollér gerne alle fastgørelsesskruer for solidt fæste, og spænd evt. efter med det foreskrevne drejningsmoment. Læs mere om dette i gør det selv-tippet Skruer - grundlæggende viden.
18 – Er der væske nok i kølevæskebeholderen?
På motorcykler med vandkøling skal væskestanden i ekspansionsbeholderen kontrolleres. Kontrollér også, om der trænger kølervæske ud af slanger og køler.
19 – Undersøg mulige lækager
Også brændstofbeholder, benzinhane og brændstofslanger samt karburator/indsprøjtningssystem må under ingen omstændigheder have lækager.
20 – Smøring af låse med låsecylinderspray
Kontrollér, at låseanordninger som tænd-, tank-, styr- og sædebænklås samt låse til evt. løse tilbehørsdele fungerer, som de skal. Låse smøres og gøres brugbare med låsecylinderspray.
21 – Juster dæktrykket
Kontrollér også lufttrykket i dækkene, og tilpas dem iht. oplysningerne fra producenten.
22 – Fjern harpiks fra karburatorens dyser
Hvis svømmekamrene ikke blev tømt før vinter, er der risiko for, at karburatordyserne er mere eller mindre belagt med harpiks. For at løsne dette, kan der anvendes en brændstofsystemrens (f.eks. PROCYCLE brændstofsystemrens), der tilsættes benzinen. I genstridige tilfælde er der kun mulighed for afmontering og grundig rengøring af karburator med karburatorrens, hvis din MC hele tiden starter dårligt og ikke kører ordentligt rundt (s. gør det selv-tippet Karburator).
23 – Prøvekørsel
Nu kan du starte den nye MC-sæson sikkert. Hvis motorcyklen ikke starter med det samme, kan der sprøjtes lidt PROCYCLE starthjælpsspray ind i indsugningstragten (se gør det selv-tippet Starthjælp). På den måde får man en antændelig blanding.
Og husk: efter vinterpausen skal dine reflekser først vænne sig til at køre MC igen - tag den hellere lidt med ro i starten, kør defensivt, sikkerhed er vigtigst!
På den første tur må du hellere forkæle din motor ved at køre en lidt længere opvarmningsfase (15-20 km), for efter den lange pause har der dannet sig kondensvand i motoren, som først skal forsvinde.
Vores anbefaling
Louis Teknikcenter
Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.
Bemærk!
Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.
Vi takker for din forståelse.