Fjern korrosion på motorcyklen
Rust er motorcyklens værste fjende. Og hvordan man nemt kan fjerner rust, viser vi her.
- Gør rent/gør klar, fjern korrosion
- Så går vi i gang
- 01 – flyverust på overflader fjernes med krompolitur
- 02 – Rust kan fjernes med en messingbørste
- 03 – Lette syrer løsner rust
- 04 – Større rustne flader skal fjernes med f.eks. en boremaskine med trådbørstesæt
- 05 – De sidste rustpletter behandles med rustomdanner
- 06 – Fjern korrosion på en motor
- 07 – Plejeolie beskytter mod korrosion
- Vaskedag er "fedt-dag":
Gør rent/gør klar, fjern korrosion
Rustpletter på din bike ser ikke kun grimt ud, de svækker også materialet og tærer det, indtil der i sidste ende opstår huller. Korrosion på ståldele ses af den kendte brune farve, men også aluminium korroderer. Metallet omdannes her af fugt til en hvid pulveragtig substans, såkaldt hvidrust.
For at korrosion slet ikke kan opstå, bliver metaldele som regel lakeret eller forkromet. Men det er faktisk ikke nok. Gammel lak eller helt affedtet nyt krom kan nemt blive ødelagt af vejrlig, da overfladens fine porer lader vandmolekyler angribe metallet. Derfor bør lakerede og forkromede metaldele (på nær udstødningen) behandles med poleringsvoks, når de er nye samt efter hver vask. Voksen lukker porerne til, og som en flot bieffekt, får du en flot skinnende overflade efter en slutpolering. Poleringsvoks er derfor perfekt til at beskytte en ny forlygte af krom, også indefra, eller trinbrætterne på din cruiser nedefra mod vejrlig. Husk på, rust der opstår pga. manglende pleje dækkes ikke af garantien!
Du kan læse mere om emnet polering i gør det selv-tippet "Polering af dele" Polering af metaldele på motorcyklen.
Så går vi i gang
01 – flyverust på overflader fjernes med krompolitur
Når der opstår korrosion, så bør den faktisk fjernes hurtigst muligt. Let flyverust på dele af krom kan som regel fjernes nemt med krompolitur, eller der er kun helt små rustpartikler, der ikke er nemme at få øje på.
02 – Rust kan fjernes med en messingbørste
02 Kan krompolituren alene ikke klare det, kan du bruge en messingbørste for at fjerne rusten. Men så må du også regne med, at den ønskede glans på krom så forsvinder på det behandlede sted (hvilket dog ser bedre ud end den brune rust).
Er det angrebne sted et gaffelrør eller dæmperstangen på en lyddæmper, skal selv helt små pletter fjernes. For her kan selv små ru steder ødelægge tætningsringen, så der kan sive dæmperolie ud. Kan polituren ikke klare jobbet, kan meget fine pudseklude måske hjælpe.
03 – Lette syrer løsner rust
Er rusten så fremskreden, at den er trængt dybt ind i materialet kan denne fjernes enten mekanisk eller kemisk.
En god kemisk rustfjerner, som man kan købe næsten overalt til få penge, er citronsaft (netop, de små plastikflasker) eller også Coca-Cola. Rustne smådele lægges i ufortyndet citronsyre. Større dele kan pakkes ind med sugende køkkenrulle, som vædes grundigt op i syren, og lægges rundt om det rustne sted. Lad midlet indvirke et par dage. Derefter kan rusten nemt fjernes med en hård kunststofbørste eller en messingbørste.
04 – Større rustne flader skal fjernes med f.eks. en boremaskine med trådbørstesæt
Større rustne flader kan slibes rene igen med vådslibepapir, først med store korn, derefter med finere korn. Vådslibning, da det ikke støver så meget
Trådbørstesæt til vinkelsliberen (flex) eller boremaskinen giver hurtigere og mere grundige resultater. Det trænger også bedre ind i rusten end slibepapir, som kun virker på overfladen.
Du kan selvfølgelig også bruge en trådbørste, men den er nu mindre effektiv. Brug åndedrætsværn og beskyttelsesbriller, når du fjerner rust. Og du bør arbejde udenfor, arbejdet er temmelig støvende. Kromlaget overlever ikke denne type behandling!
05 – De sidste rustpletter behandles med rustomdanner
Er der stadig dybere rustkratere, som ikke kan gøres rene, kan skjulte steder, vinkler, muffer, steldele og lignende ikke færdigbehandles med slibepapir eller trådbørste, kan disse steder også behandles med en rustomdanner. Stederne kan overlakeres efter en hærdning.
Skal det pågældende sted efterfølgende forkromes eller pulvercoates, skal rusten være helt fjernet. Derfor bør delen her afleveres hos en specialist, der klarer problemet med en gang fin blæsning. Alt efter materiale og graden af korrosion behandles stedet med knuste valnøddeskaller, glasperler eller sand (det groveste middel). Resultatet bliver en perfekt rustfri overflade. Lakken er her også blevet fjernet, så overfladen er mat og mere eller mindre ru.
06 – Fjern korrosion på en motor
Skal motoren behandles med de oven over anførte blæsemidler for at fjerne korrosion, skal motoren først adskilles, så det kun er huset og ikke pakfladerne, der kan sandblæses. Behandl aldrig hele motoren, blæsemidlet trænger altid ind i motoren, hvis den ikke tætnes godt til. Blæsemidler slider meget hurtigt motoren. Eneste undtagelse: let korroderede motorer af aluminium kan blæses med tøris. Dette er dog noget dyrere, men der kommer så intet blæsemiddel ind i motoren.
07 – Plejeolie beskytter mod korrosion
Die entrosteten Teile müssen schließlich vor neuer Korrosion gut geschützt werden. Man kann sie mit Lack überziehen, verchromen, verzinken, einwachsen, einfetten oder einfach mit einem öligen Lappen abwischen. Alu kann man farbig eloxieren, Stahl brünieren. Es gibt also zahlreiche mehr oder weniger dauerhaft wirkende, mehr oder weniger kostenintensive Methoden, der Korrosion einen Riegel vorzuschieben. Man wähle je nach Material, gewünschtem Look und individuellen Möglichkeiten.
Nur den Auspuff sollte man im Betrieb immer fettfrei halten, denn durch die Hitze würde das Fett einbrennen und hässliche bräunliche Verfärbungen erzeugen, die dann wieder den Einsatz von Chrompolitur erfordern.
Bonustips til rigtige gør det selv-folk
Vaskedag er "fedt-dag":
En nyvasket og pudset motorcykel ser nu engang flot ud. Alt blinker og skinner i sollyset. Men husk: nu er det så også tid til smøreolie, grafit, kædefedt med mere. For at alt stadig fungerer og rust ikke får en chance!
Louis Teknikcenter
Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.
Bemærk!
Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.
Vi takker for din forståelse.