Polering af motorcykeldele
Enhver der sætter en youngtimer i stand, bygger sin egen custombike eller bare arbejder lidt på en brugt bike, kommer på et eller andet tidspunkt ikke uden om en polering af aluminium, stål eller krom.
- Polering af metaldele på motorcyklen
- Motordæksel før og efter polering
- Dele af aluminium
- Ramme af aluminium og svingarm
- Stål
- Rustfrit stål
- Slibning og polering af metal
- Polering af motorcykeldele – sådan er det gjort
- 01 – Fjern laklag
- Fjern korrosion og ujævnheder
- Beskyt tætningsfladen ved at klæbe den til
- 02 – Slibning
- 03 – Polering
- Optag voks med den roterende polereskive
- Hold emnet mod den roterende skive til poleringen
- Pleje af polerede flader
- Polering af kunststoffer
- Vores anbefaling
Polering af metaldele på motorcyklen
Grimme "udblomstrede" aluminiumsdele bliver så flotte som nye med et poleringssæt til boremaskinen. En sort, lakeret motor danner en interessant kontrast og ser flottere ud med et blankt dæksel eller skinnende VA-skruer. Dele af rustfrit stål ser næsten forkromet ud, når de er polerede.
Motordæksel før og efter polering
Skal ståldele forkromes af et galvaniseringsfirma, er en polering det mest tidskrævende og dermed også det dyreste arbejde på forhånd. Har du et poleresæt og ved hvordan det bruges og er du ikke bange for knofedt, så kan du selv gøre din bike til et optisk highlight. Glæden ved et "strålende" resultat er det hele værd!
Materialet på det emne der skal poleres samt dets overflade skal først bestemmes, før der kan arbejdes rigtigt.
Dele af aluminium
Dæksel på motor, yderrør, armaturer og betjeningsarme, baghjuls-svingarme og andre påmonterede dele af aluminium kan nemt findes takket være deres egenvægt. De er heller ikke magnetiske og som regel overlakeret. Kig nøje på delene. Sølvfarvede lakeringer på motorkroppen eller lag af klar lak på de yderste dæksler kan ikke altid nemt genkendes.
Laklaget korroderer med tiden ofte og bliver meget grimt. Før det kan poleres, skal farve og korrosion slibes grundigt af. Korroderede områder er ofte mere dybe end forventet, men skal alligevel fjernes helt, så korrosionen ikke "blomstrer" op igen. Du kan læse mere om dette i gør det selv-tippet Fjern korrosion.
Der bruges ofte farvede eller sølvfarvede elokseringer for at beskytte aluminium eller for at fremhæve en del optisk. Dette lag er udmærker sig med et metallisk, let mat udseende. Elokseringen bliver med tiden slidt og bleg af pudsning, derfor bør rester fjernes med et stykke slibepapir og komponenten skal derefter poleres.
Ramme af aluminium og svingarm
Polering af moderne rammer af aluminium, svingarme og andre karosseridele (også hjul) kræver omhu. Her må du kun fjerne en smule materiale, så delene ikke svækkes!
Bemærk: svejsesøm må ikke slibes glatte! Mange TÜV-kontrollører forlanger godkendelse af en poleret ramme. Spørg derfor en kontrollør inden du starter, under hvilke omstændigheder denne udfærdiger en attest.
Stål
Dele af stål erkendes ved den forholdsvist højere vægt, de er magnetiske og skal altid have et beskyttende lag, så de ikke ruster. Derfor er en forkromning eller glansfornikling et godt alternativ i stedet for en lakering. Især små forkromede dele giver altid en flot kontrast til lak, større forkromede dele (såsom tanken) virker derimod mere kolde, når de er forkromede. Da et galvanisk lag ikke beskytter, skal delene poleres meget omhyggeligt før behandlingen.
Gør du dette tidskrævende arbejde selv, sparer du penge og ventetid hos en specialist. Resultatet skal dog være perfekt, så galvaniseringsfirmaet kun skal behandle delene i badet! Ramme og svingarme af stålrør må ikke forkromes, men kan glansfornikles. Spørg derfor en TÜV-kontrollør om godkendelse af denne ændring, før du begynder på arbejdet. For en sikkerheds skyld! Selv dele, der skal fornikles, skal poleres omhyggeligt. Og svejsesøm må ikke slibes glatte!
Rustfrit stål
Rustfrit stål kan nemt skelnes fra stål, da det enten ikke er eller kun svagt magnetisk, men rustfrit. Det får en flot kromagtig finish med en polering. Arbejdet tager dog nogen tid pga. materialets hårdhed og bør udføres med specielle politurer til rustfrit stål, så resultatet bliver flottest.
Slibning og polering af metal
Slibning og polering er arbejder, der forårsager snavs og støv. Nye poleringspuder fnugger let, det er helt normalt. Derfor bør der arbejdes udendørs eller i et rum, hvor støv ikke gør noget. Reoler dækkes bedst til med plastpresenning fra byggevaremarkedet, ting der ikke kan tåle støv og snavs bør fjernes.
Bemærk: brug passende arbejdstøj og bær altid støvmaske og beskyttelsesbriller! Der skal bruges en arbejdsbænk med skruetvinge, en boremaskine, en opspændingsanordning til maskinen samt et poleresæt og bremserens til rengøringen. Derudover kræver forarbejdet vådslibepapir i korn ca. 80 til 600. En vinkelsliber med skrubbeskive kan også være en fordel.
Polering af motorcykeldele – sådan er det gjort
01 – Fjern laklag
Ønsker du ikke selv at fjerne gamle lag lak og korrosion med et tidskrævende slibearbejde, kan dette også gøres hos en sandblæsningsspecialist. Ud over normale sandblæsning findes der også mange andre mere materialeskånsomme metoder samt tørisblæsning. Glem ikke: alle motordele, der er blæst med sand, glasperler eller valnøddeskaller, skal renses meget omhyggeligt før monteringen! Blæsemidlet må ikke kunne trænge ind i motoren, derfor bør hele motoren ikke blæses med normalt blæsemiddel, også selv om den tilklæbes omhyggeligt. Kun med tøris er behandlingen ufarlig.
Hvis kun et lag lak skal fjernes, kan det også gøres hos en affarvningsspecialist, som fjerner lakken kemisk eller termisk.
Du kan også selv fjerne lakken på enkelte eller små dele med en god, professionel tætnings- og lakfjerner.
Fjern korrosion og ujævnheder
Ønsker du ikke at bruge en specialist for at få fjernet farven eller til sandblæsning og har du intet middel til at fjerne lakken, kan lak og rust også slibes af.
De hurtigste resultater får man f.eks. med en vinkelsliber, der har en lamelslibeskive. Denne bør dog kun bruges til store riller og kraftig korrosion. Brug altid åndedrætsværn under slibning med en vinkelsliber.
Svært tilgængelige steder eller små dele slibes rene i hånden med vådslibepapir eller med en "Dremel" - vådslibning hindrer støvdannelse. Vælg slibepapirets korn med omhu iht. emnets overfladebeskaffenhed. Jo grovere papiret er, desto længere varer finslibningen. Starter du i omvendt rækkefølge, bliver det mere svært at fjerne ujævnheder.
Beskyt tætningsfladen ved at klæbe den til
Følsomme tætningsflader eller emnets indersider bør beskyttes ved at tilklæbe det omhyggeligt!
Spænd emnet op i en skruetvinge eller fastgør det med en skruetvinge til arbejdsbordet, så du kan arbejde godt. Dele af aluminium skal beskyttes mod skruetvingens skarpe kanter med et stykke træ, pap eller særlige kloer.
Sørg ved bærende dele for, at de ikke svækkes af slibningen. Slib aldrig kun i en retning, men frem og tilbage. Slib ikke for meget et sted, så overfladen holdes jævn. Bruger du en vinkelsliber, skal du passe på, at du ikke laver fordybninger eller riller!
02 – Slibning
Når korrosion og lak er blevet fjernet noget, skal emnets overflade udglattes ved slibning med vådslibepapir. Kun et plant emne ser godt ud poleret, ujævnheder ses meget tydeligt på polerede dele. Dele med riller skal igen behandles, så der ikke opstår "fordybninger", hertil bruges en slibeklods.
Slibningen afsluttes med vådslibepapir med korn 320, eller endnu bedre med korn 600. Slibepapiret danner dog let ru, men nok plan, ensartet overflade, der kan poleres blank.
03 – Polering
Polereskiver skal have en opspændingsdorn, som så spændes op i boremaskinen til polerearbejdet. Sæt først den grove Sisal-forpoleringsskive på. Fastgør enten boremaskinen med en speciel tvinge til værktøjsbænken eller opspænd emnet på arbejdsbordet.
Borepatronen afklæbes evt. med et tykt lag malertape, så den ikke kan ødelægge emnet, selv om den rammer emnet utilsigtet.
Bemærk: tag åndedrætsværn og beskyttelsesbriller på, før du begynder poleringen. Husk på, emnet bliver meget varmt under poleringen!
Optag voks med den roterende polereskive
Tag lidt forpoleringsvoks og tryk det mod forpoleringsskiven, indtil det farves, mens boremaskinen kører. Skiven optager voksen gennem roteringen.
Det sker bedst, hvis voksen ikke er for kold. Den bør have stuetemperatur, den kan eventuelt forinden lægges lidt på radiatoren, hvis den er for kold. Den nye polereskive fnugger først noget, men det forsvinder med tiden.
Hold emnet mod den roterende skive til poleringen
Når skiven har optaget voksen, er det nok at trykke let for at få mere voks. Emnet poleres så med cirklende bevægelser ved et mellem til et højere omdrejningstal (2.500 til 3.000 O/min) og med et let tryk.
Arbejd spiralformet fra den ridsede flade udefter for at undgå fordybninger. Rens med bremserens og kontrollér resultatet. Er det jævnt, skifter du til en mellem (bomulds-)skive og bruger den tilhørende voks for at polere emnet glat.
Den sidste finish på glatte flader fås med den helt fine bomuldsskive sammen med finpoleringsmidlet, efter at emnet endnu en gang er blevet renset med bremserens.
Bemærk: der bør altid kun bruges et sæt polereskiver med polerevoks til et materiale. Poler derfor aldrig med den samme skive på VA og derefter aluminium. Resultatet bliver ikke flot.
Pleje af polerede flader
Blanke aluminiumsdele plejes med en politur til aluminium, især efter ture i regn. Voks hjælper bedst mod vandpletter og "udblomstring". Til nøds også aftørring med en olieholdig klud. Klar beskyttelseslak holder ikke særligt godt på glatte overflader. Opstår der "korrosionsstriber", skal lakken fjernes og der poleres igen. Gider du ikke at skulle pleje køretøjet hele tiden, kan aluminiumsdele også forkromes. En håndværksmæssigt lydefri behandling med tre lags krom (kobberlag/nikkellag/krom) holder også på motordæksler, der udsættes for varme. Men undergrunden skal være ren og uden porer.
Aluminium med åbne porer eller "udblomstring" bør ikke forkromes. Der er fare for at overfladen bliver meget bleg. Det er jo et spørgsmål om stil, om man ønsker at forkrome poleret aluminium eller ej: på klassiske bikes eller bikes, der opgraderes til "ren teknik", ser den ægte, varme farve fra det ubehandlede aluminium bedre ud. Poleret rustfrit stål er meget nemt at pleje. Små ridser, vandpletter eller misfarvninger (ved udstødningerne) fjernes efter ønske med en politur til rustfrit stål, f.eks. fra Autosol.
Polering af kunststoffer
Ikke kun metaloverflader, men også kunststofoverflader kan og skal nogle gange poleres. Ved gennemfarvede (ikke lakerede!) Kåbedele drejer det sig primært om optisk forbedring. Men ved vindskærme eller forlygteskærme drejer det sig nu også om sikkerheden.
Overfladen skal først gøres grundigt ren. Dybe ridser kan vådslibes med et specielt slibepapir (korn: 1.500) og lidt vand. Derefter påføres lidt akryl-ridsefjerner. Polér de ridsede steder 2 til 3 minutter ved kraftigt tryk med en blød, ren bomuldsklud eller vattepads. Er ridserne meget dybe, skal du eventuelt påføre akryl-ridsefjerner flere gange, som så poleres ind i overfladen.
Bemærk: poler ikke overflader med mærkater, lak eller belægning.
Rester af midlet fjernes nemt med en klud.
Vores anbefaling
Louis Teknikcenter
Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.
Bemærk!
Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.
Vi takker for din forståelse.