Vinteropbevaring af MC
De fleste motorcykler sættes i vinterhi om efteråret. Men lad nu være med bare at køre den i garagen. Maskinen skal først vænne sig lidt til det. Her finder du alle oplysninger om, hvad der skal tages højde for før denne pause.
- Sådan kommer din motorcykel sikkert igennem vinteren
- Vinteropbevaring af MC – sådan er det gjort
- 01 - Mere dæktryk mod flade dæk
- 02 - Udskift altid olien FØR vinteren
- 03 - Rengøring og konservering
- 04 - Korrosionsbeskyttelse
- 05 - Beskyt brændstofsystemet
- 06 - Tøm karburatoren
- 07 - Fjern batteriet og service
- 08 - Aflast dæk
- 09 - dæk motorcyklen
- Langtidspause
- Vores anbefaling
Sådan kommer din motorcykel sikkert igennem vinteren
Når dagene bliver kortere og vejrkortet er præget af dårligt vejr, er det desværre ved at være tid igen: det er blevet efterår og mange MC-kørere sender deres stålhest i vinterhi.
Hvis der er planlagt en længere periode, kan det rent økonomisk betale sig at afmelde motorcyklen. Hvis du allerede kun har en sæsonnummerplade, behøver du ikke kontakte myndighederne. Men husk, at et køretøj altid skal være godkendt et halvt år ad gangen, før man har krav på en højere skadeserstatningsrabat hos forsikringen.
Vil man gå næste sæson i møde med ro i sinde, foretrækker man planlagte syns- og inspektionsaftaler. Nu er det også et godt tidspunkt for eventuelle reparationer eller ombygninger.
Hvis din MC ikke længere skal ud at køre, anbefales det at "gemme den i mølposen" på den korrekte måde. Hvis du bare "dækker den til og glemmer alt om den i et halvt år" vil det om foråret oftest føre til ubehagelige overraskelser: korrosions-, batteri- og karburatorskader og andre skader/problemer er selvskrevne.
Vinteropbevaring af MC – sådan er det gjort
01 - Mere dæktryk mod flade dæk
Start "vinterkuren" med at køre til tankstationen og fylde tanken helt op med benzin. Så kan metaltanken ikke ruste, medmindre der befinder sig vanddråber i den. Vand er tungere end benzin og vil lægge sig på bunden. Vand i tanken bindes f.eks. af PROCYCLE brændstofsystemrens.
På lufttryksøjlen forsyner du dine dæk med et lidt højere tryk: 0,5 bar over producentens oplysninger er OK.
02 - Udskift altid olien FØR vinteren
Når du er kommet hjem igen, udnytter du, at motoren stadigvæk er varm, og udfører olieskift (se s. 66 gør det selv-tippet Olieskift). Gammel olie indeholder aggressive substanser, der i hvileperioden vil kunne angribe stempel, løbeflader og lejer. På motorer med hydro-ventilløftere (f.eks. Harley-Davidson) kan disse blive stive. Udskift også altid oliefilteret.
03 - Rengøring og konservering
Nu følger den vigtige, grundige rengøring af maskinen - hvor man særligt bør have øje for de mere afsondrede steder (under tanken, under sædebænken, kåben etc.). Læs mere om emnet i gør det selv-tippet Rengøring.
04 - Korrosionsbeskyttelse
Nu skal maskinen forsynes meget omhyggeligt med konserveringsspray. Kåbe inkl. skærm, tank, sidedæksel og skærm vil blive glade for et godt hårdvokskonserveringsmiddel til lakdele.
Motor og udstødning (også lakerede, da voks ved opvarmning her kan medføre misfarvninger) og hele karosseriet (især svejsesømme og de svært tilgængelige steder) får et lag korrosionsbeskyttelsesspray. Og husk dæmperstængerne til støddæmperne og gaffelstandrørene, for selv små rustpletter kan medføre utætheder.
Opdager du under rengøringen eventuelle rustpletter, skal du slibe dem grundigt væk og derefter lakere dem med spray- eller duppelak, så korrosionspletten ikke udvikler sig videre i løbet af vinteren. Påfør altid først rustbeskyttelsesgrunder og derefter dækkelak. Læs mere om emnet i gør det selv-tippet Fjern korrosion.
Nu fedtes alle bevægelige led og greb omhyggeligt. Som afslutning på korrosionsbeskyttelseskuren giver du oldtimers en lille skefuld motorolie i hvert tændrørshul, så stempelringene ikke ruster fast på cylinderen. Desuden bør du stoppe udstødningen til med en oliefugtigt klud, så der ingen fugt kan trænge ind.
Bemærk: køretøjet skal være kølet fuldstændigt af.
Kæden får en omgang frisk kædespray mere, efter at den først er blevet befriet for snavs og småsten med en særlig kæderens. Kædesprayen sprayes altid på indersiden af kæden, drej samtidig det (aflastede) baghjul med hånden. Læs mere i vores gør det selv-tip Kædepleje.
05 - Beskyt brændstofsystemet
Motorcykler med indsprøjtningssystem beskytter man med et tilhørende additiv, f.eks. PROCYCLE brændstofsystemrens, som tilsættes benzinen. Mange køretøjsproducenter anbefaler dette i brugsanvisningen.
Også på modeller med karburator virker additivet rensende på dyser, kanaler og borehuller, binder sig til kondensvand i tanken og kan derfor varmt anbefales.
Bemærk: efter fyldning skal motoren sættes i gang igen, for at brændstoffet, der er beriget med additiv, kommer rundt i systemet.
06 - Tøm karburatoren
På motorcykler med karburatoranlæg tømmes karburatorens svømmekamre nu. Vil man ikke lade sin motor køre et stykke tid på løfteren, kan man tage et lille kar og tømme svømmekamrene ved hjælp af de dertil beregnede aftapningsskruer.
Dette er meget vigtigt, for når benzinen i karburatoren fordamper, efterlader den stive rester, som om foråret vil medføre uensartet motorgang og startvanskeligheder.
For at der ikke skal løbe mere benzin ind i karburatoren efterfølgende, stilles benzinhanen på "OFF". Hvis hanen ikke har denne mulighed, fordi der er tale om en undertrykshane, kan hanen sætte sig fast på "ON". Stil den aldrig på "PRI", for så løber der permanent benzin ud!
07 - Fjern batteriet og service
Batteriet vil også "passes på". Det betyder som regel afmontering og ved standard-blybatterier kontrol af syrestanden. Der kan evt. hældes demineraliseret vand på (aldrig med syre) op til maks.-markeringen.
Det er bedst at opbevare batteriet i et frostfrit rum om vinteren, sluttet til en automatisk oplader, der giver en lav, ensartet opladning. Læs mere om emnet i gør det selv-tippet Batteri.
08 - Aflast dæk
Til slut opklodses motorcyklen på en sådan måde, at begge hjul aflastes. Har du en central støttefod skal motorcykelstellet også understøttes foran med træklodser eller mursten (beskyt stellet mod ridser med klude). Har du ingen central støttefod, anbefales en MC-løfter. Hvis hjulene ikke kan aflastes, er det også tilstrækkeligt, at dreje dem en smule hver anden uge, så der ikke opstår trykmærker, fordi de står stille. Du kan læse mere om dette i gør det selv-tippet Løftebuk - grundlæggende viden.
09 - dæk motorcyklen
Til slut skal motorcyklen pakkes godt ind: overvintrer motorcyklen indendørs i et varmt rum, skal du anvende et åndbart indendørsdækken, så den er beskyttet godt mod støv og de kære husdyr er hindret adgang.
Skal din MC overvintre udendørs, er en MC-garage et must. Den skal være åndbar eller have veldimensionerede ventilationsåbninger. Dækkenet må ikke ligge på dele, der stadigvæk er fugtige af rester af plejemiddel eller sprayolie - i værste fald kan der ske en kemisk reaktion, så dækkenet klæber sig fast på motorcyklen.
Hvis man parkerer sin MC til overvintring i vejkanten, bør der anvendes en MC-garage med vindue, så nummerpladen er synlig. Det vil også glæde ordensmagten.
Hvis man forbereder sin MC på den kommende sæson på denne måde, kan man faktisk hele den mørke årstid glæde sig til at høre de andre sige sætninger som "Gider du lige skubbe?" eller "Flot, nu bliver jeg nødt til at demontere hele karburatoren".
Langtidspause
Hvis en MC skal opbevares i en længere periode, anvender man en foldegarage med VCI-korrosionsbeskyttelse. Det særlige VCI-aktivstof indvendigt, forhindrer i op til to år enhver form for korrosion på metaloverflader, derefter skal der bare stilles en lille dåse med en såkaldt emitter ind i den helt lukkede foldegarage, for at der igen er "korrosionsro" i op til to år. For at dulme din samvittighed, kan der også hænges en luftaffugter op, f.eks. på køretøjets styr.
Vores anbefaling
Louis Teknikcenter
Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.
Bemærk!
Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.
Vi takker for din forståelse.